РУСИЈА
Најновије вести, анализе и занимљивости из Русије и Заједнице независних држава

Руски научници разоткрили тајну суперпредатора који је живео пре 130 милиона година

© Фото : Courtesy of Maxim ArkhangelskyСкриншот 3Д-модела лушана палеоскулптора Влада Константинова
Скриншот 3Д-модела лушана палеоскулптора Влада Константинова - Sputnik Србија, 1920, 07.05.2023
Научници Државног истраживачког универзитета „Н.Г. Чернишевски“ из Саратова (СГУ), који су радили у саставу међународне научне групе, успели су да разоткрију грађу и наводно понашање древног плиосауруса. Према речима универзитетских стручњака, они су извршили потпуну реконструкцију скелета рептила и припремили његов опис.
Научни рад је објављен у часопису Zoological Journal of the Linnean Society.
Истраживачи су 2002. године у Уљановској области открили најкомплетнији скелет плиосауруса из ране креде, стар 130 милиона година.
Рептил који је живео у морској води назван је „лушан итиљски“ (Luskhan itilensis). Према мишљењу палеонтолога, он се може сматрати представником најнапредније групе плиосауруса подфамилије брахаухенина (Brachaucheninae).
Представници породице изумрлих рептила плиосауруса нађени су по читавом свету, осим Антарктика. Пре лушана, комплетни скелети плиосауруса из ране креде нађени су у Аустралији и Северној и Јужној Америци. Они су први пут описани захваљујући проучавању наслага из доба јуре у западној Европи.
У свету није пронађено много плиосауруса из доба ране креде. На територији Русије често су налажени остаци плиосауруса, али углавном појединачне кости. Поприлично комплетан скелет плиосауруса из доба јуре пронађен је 40-их година XX века у Саратовској области.
© Фото : Courtesy of Maxim ArkhangelskyСкелет лушана
Скелет лушана - Sputnik Србија, 1920, 07.05.2023
Скелет лушана
Лушан је напустио улогу суперпредатора и прешао на исхрану ситном рибом и лигњама. Научници су према сачуваним деловима скелета проценили да је био дугачак 6,5 метара. Његов труп имао је облик бачве, а удови су подсећали на пераја. Плиосарус је такође имао кратак врат и велику издужену њушку, попут делфина, објашњавају научници са Саратовског универзитета.
Научници скрећу пажњу да је виртуелна копија плиосауруса створена помоћу високопрецизног 3Д скенера. Тако су добијене тродимензионалне слике сваке кости његовог скелета.

„Руски плиосаурус лушан је тренутно најдетаљније описани плиосаурус из доба ране креде у свету и једини који је у потпуности виртуално реконструисан. 3Д модел лушана је једини у свету дигитално рестаурирани скелет ове врсте диносауруса. Ово је висококвалитетан модел“, истакао је један од аутора научног пројекта, доцент катедре за општу геологију и минералне ресурсе СГУ Максим Архангелски.

Стручњаци, надаље, планирају да опишу још једног плиосауруса из доба ране креде, нађеног у Уљановској области, као и да направе дигиталне реконструкције других морских гмизаваца, описаних у Русији. У овом тренутку, научници су прикупили значајан материјал о морским гмизавцима из доба јуре и креде у региону Волге – ихтиосаурусима, плезиосаурусима и мозасаурусима.
© Фото : Andrey AtuchinФотографија лушана итиљског за књигу „Кад је Волга била море. Левијатани и ходочасници” М. Архангелског
Фотографија лушана итиљског за књигу „Кад је Волга била море. Левијатани и ходочасници” М. Архангелског  - Sputnik Србија, 1920, 07.05.2023
Истраживачи припремају описе низа нових таксона, родова и врста. У блиској будућности планирају да ураде компјутерску томографију лобања. Ово ће пружити детаљнију слику анатомије морских рептила, разјаснити њихову еволуцију и породичне везе.
Поред СГУ, у научном истраживању учествовали су, између осталих и Оксфордски универзитет (Департман за науке о Земљи), Геолошки институт Руске академије наука (РАН), Универзитет из Лијежа (Лабораторија динамике еволуције и разноликости) и др.
Диносаурус - Sputnik Србија, 1920, 03.01.2023