00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
20:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
20:30
30 мин
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
21:00
30 мин
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
07:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
Без сарадње Срба и Руса нема остварења словенског сна
16:00
30 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
Хоће ли бити Трећег светског рата
17:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Дуалност Милене Павловић Барили“
17:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920, 24.01.2022
КУЛТУРА
Рубрика која прати културне феномене и догађаје, ствараоце и личности који својим делом креирају савремену културну сцену у земљи и у свету.

Занимали су га мали људи у великим драмама: Колеге о Срђану Koљeвићу

© Фото : Printscreen/Youtube/Košutnjak filmСрђан Кољевић
Срђан Кољевић - Sputnik Србија, 1920, 08.07.2023
Пратите нас
Занимали су га мали људи у савременом тренутку, ухваћени у нешто што је драма која превазилази њихове људске способности, та њихова епска и лирска борба, каже за Спутњик сценариста Ђорђе Милосављевић поводом смрти свог пријатеља и колеге Срђана Кољевића.
Сценариста, редитељ и професор Срђан Кољевић (1966-2023) преминуо је данас у Београду, након дуге и храбре борбе са болешћу. Потписао је сценарио за 15 дугометражних играних филмова, два дугометражна документарна филма и две серије, а по својим сценаријима је режирао три играна филма и једну серију.

Борио се против клишеа и стереотипа

„Гајио је ту неку врсту разумевања за теме које нису жанровски и стилски толико присутне у ономе што се данас сматра мејнстрим кинематографијом - интерес за мале људе у великим драмама и то се види у његовим филмовима – од 'Сивог камиона црвене боје' и 'Жене са сломљеним носем' па до 'Клопке' која је узорита за Срђана јер га је баш то занимало – мали људи у савременом тренутку ухваћени у нешто што је драма која превазилази њихове људске способности“, истиче Милосављевић.
Радили су заједно филмове „Небеска улица“ и „Наташа“, а сарађивали и на серији „Беса“.
„Срђан и ја смо се борили против клишеа и стереотипа у култури. Имали смо различит поглед на савремену кинематографију, али смо се око највећег броја ствари слагали, и то нас је чинило доста добрим, рекао бих, идеалним тандемом. Свако је некако гајио своје преференце и дивно смо сарађивали“, каже Милосављевић.

Даровит и духовит човек

Кољевић се, према речима Милосављевића, интересовао за савремени филм који долази из не тако упадљивих кинематографија:
„ Јако добро је познавао и разумео савремени румунски филм и сматрао је да савремени српски филм треба да из румунског искуства извуче најбоље и искористи на свој специфичан начин“.
Као сценариста Срђан Кољевић је дебитовао 1993. године са филмом „Кажи зашто ме остави“, што је уједно било дипломско остварење редитеља Олега Новковића.
„Срђан је оставио дубок траг у мом животу. Био ми је важан као пријатељ и као неко од кога сам много научио. Писао је сценарија за моје студентске филмове, били смо цимери, ишли смо код њега у Сарајево за државне празнике у нашој старој земљи. Заједно смо написали сценарио за наш дебитантски филм 'Кажи зашто ме остави'. Био је даровит, веома духовит, пријатан човек и најдивнији друг“, каже Олег Новковић за Спутњик и додаје да је Кољевић оставио за собом важна уметничка дела која ће се гледати и памтити.

Нежно и кроз шалу о битним стварима

Као редитељ Кољевић је дебитовао са филмом „Сиви камион црвене боје“ 2004. године, који је снимио по сопственом сценарију а приказан је на 40 фестивала и освојио 11 награда.
Са Мелином Кољевић је написао сценарио за филм Срдана Голубовића „Клопка“ - први српски кандидат за награду Оскар који је ушао у ужи избор од осам филмова. То је и први наш сценарио чија су права за римејк откупљена у Холивуду.
У истој сарадњи са Голубовићем као редитељем и Мелином Кољевић као косценаристом, потписује и „Кругове“ (2013), први српски филм приказан, а и награђен на фестивалу „Санденс“
Његов одлазак је, истиче Милосављевић, огроман губитак за све његове пријатеље и колеге, а пре свега за породицу:
„Срђан је и за нас, који радимо на Катедри за драматургију на Факултету драмских уметности, био драгоцен и идеалан сарадник. Знао је нежно, али и кроз шалу да каже оно што је важно, битно, а да никог не повреди и увреди – да поента кроз шалу допре до свих. Били смо свесни и помагали смо колико смо могли у тој болести која га је дуго мучила. До краја смо се надали да ће се изборити“.

Тугују младе филмаџије из целог региона

Колико је Кољевић значио младим филмским уметницима и колико им је помагао, сведочи и редитељ Стефан Арсенијевић:
„Срђан је био један од највећих филмских сценариста или боље речено филмских људи које смо икад имали. Десетине дугометражних филмова за које је написао сценарио и три филма која је режирао спадају сви у врх домаће кинематографије, али његов траг у домаћем и европском филму је много дубљи. Срђан је несебично делио своје знање. Свестрани ерудита и непосредан, као професор на Факултету драмских уметности утицао је на бројне генерације студената, а као ментор на регионалном програму ‘First films first' на којем смо седам година заједно радили помогао је више од 50 младих редитеља и редитељки да избруше своје прве дугометражне филмове од којих су неки освојили награде на најзначајнијим светским фестивалима”.
Омиљен, топао, духовит, а са импозантним знањем и искуством, чинио је све то с лакоћом:
„Срђан је био велики професионалац вансеријског талента, али важније од тога, био је добар човек и искрен пријатељ. Остао је достојанствен и господствен и у тешким годинама борбе са опаком болешћу. Цео дан ми стижу поруке од младих филмаџија из региона са којима је сарађивао - од Словеније до Турске, од Грчке до Румуније. Желе да поделе своју тугу, наклоност и блискост које су осећали према њему. Тешко ми је што говорим о њему у прошлом времену. Остаје велика празнина. Једина утеха у овом тренутку је свест о неизбрисивом трагу који иза њега остаје, како међу пријатељима, тако и у кинематографији“, наглашава Арсенијевић.
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала