Научници створили веома редак облик злата који се не појављује у природи

© Fotolia / BDRMGBRЗлатне честице
Златне честице - Sputnik Србија, 1920, 09.10.2023
Научници са америчких универзитета Станфорд, Калифорнија и Беркли, као и Универзитета МекГил у Канади постигли су изванредан напредак у области хемије. Успешно су створили и стабилизовали ретки јон злата, познат као Ау2+, који се уобичајено не налази у природи.
Њихово откриће обећава отварање мноштва нових могућности за примену овог ретког облика злата.
Атоми злата познати су по својим густим језгрима пуним протона, што резултује снажним позитивним набојем који у великој мери привлачи електроне који круже око њих. Ова јединствена карактеристика, под утицајем принципа специјалне теорије релативности, чини одређене конфигурације електрона повољнијим од других. Наиме, то такође чини губитак једног или три електрона вероватнијим од губитка два.

Откриће у виду неочекиваног исхода истраживања магнетних полупроводника

Међутим, научници су постигли управо то хватањем јона злата унутар кристалног материјала познатог као халогенид перовскит, чије су примена разноврсне и широко распрострањене, од соларних панела до електронских уређаја. Прецизан распоред елемената унутар кристалне матрице служио је за стабилизацију формираних Ау2+ јона, ефикасно чувајући њихово различито стање. Њихово револуционарно истраживање објављено је у часопису „Нејчр хемистри“.
Хемичар Курт Линдквист са Универзитета Принстон (бивши Станфорд) нагласио је привлачност халогених перовскита за низ свакодневних примена.
„Халидни перовскити имају заиста атрактивна својства за многе свакодневне примене, па смо настојали да проширимо ту породицу материјала. Ау2+ перовскит без преседана могао би отворити неке интригантне нове путеве“, сматра Линдквист.
Откриће Ау2+ перовскита био је неочекивани резултат истраживања магнетних полупроводника и њиховог потенцијала да побољшају електронске уређаје. Мешавина је укључивала со цезијум хлорида, Ау3+ хлорид, воду, хлороводоничну киселину и мало витамина Ц.

Стварање за само пет минута

„У лабораторији можемо направити овај материјал користећи врло једноставне састојке за око пет минута на собној температури. На крају добијамо прах који је веома тамно зелен, скоро црн, и изненађујуће је тежак због злата које садржи“, појашњава Линдквист.
Додатак витамина Ц омогућио је трансформацију Ау3+ јона у Ау2+ јоне, донирањем електрона. Ригорозне анализе су потврдиле успешну производњу овог ретког стања злата у стабилном облику.
Привлачност злата превазилази његову препознатљиву боју; то је флексибилан елемент који је отпоран на хемијске реакције, задржавајући свој сјај током времена. Са овим новооткривеним стабилним обликом Ау2+, научници су сада спремни да истраже његова оптичка и електронска својства, која би потенцијално могла бити фино прилагођена за апликације у електроници, али и другим областима.
„Било је право изненађење да смо успели да синтетишемо стабилан материјал који садржи Ау2+. У почетку нисам ни веровала у то. Узбуђени смо што можемо да истражимо шта би Ау2+ перовскит могао да уради“, изјавила је хемичарка Хемамала Карунадаса са Универзитета Станфорд, преноси Сајенс алерт.
Морска дубина - Sputnik Србија, 1920, 07.09.2023