Руски научници открили нови супертешки изотоп

© Sputnik / Boris UshmaykinЗаједнички институт за нуклеарна истраживања у Русији
Заједнички институт за нуклеарна истраживања у Русији - Sputnik Србија, 1920, 30.10.2023
Руски физичари са Заједничког института за нуклеарна истраживања синтетизовали су до сада непознати изотоп 116. елемента периодног система – ливерморијум-288. То је важан корак ка открићу теоријски предвиђеног елемента са атомским бројем 120 – унбинилијума.
Најтежи хемијски елемент познат до данас, оганесон, синтетизован је у Лабораторији за нуклеарне реакције „Фљоров“. Да би добили теже елементе, научници са Заједничког института за нуклеарна истраживања покушавали су да синтетишу 120. елемент бомбардовањем мете од плутонијума-244 са јонима гвожђа-58, као и калифорнија-249 са титанијумом-50, али безуспешно.
У септембру је у Заједничком институту за нуклеарна истраживања покренут нови експеримент у оквиру којег је сноп језгара хрома-54 испаљен на мете направљене од уранијума-238.
Резултат је био помало неочекиван. Уместо унбинилијума, физичари су добили до сада непознати изотоп 116. елемента периодног система –ливерморијум-288. Његов животни век био је нешто мање од једне милисекунде. Научници ово сматрају великим достигнућем.

„Посматрање формирања ливерморијума, чак и ако оно буде једино, веома је добар резултат. Након анализе биће мање нејасноћа: биће могуће проценити пресек и извести експеримент за 120. елемент“, рекао је доктор наука Александар Карпов, члан лабораторије Заједничког института за нуклеарна истраживања.

Руски научници планирају да проучавају хемијска својства раније откривених трансуранијумских елемената, као и да синтетишу нове – 119. и 120.
Главни задатак научника из Заједничког института за нуклеарна истраживања је припрема за синтезу 120. елемента и његова имплементација. Када се тај циљ оствари, моћи ће да се говори о новим хоризонтима истраживања.
Лабораторија ФМБА Русије - Sputnik Србија, 1920, 29.10.2023