ЕКОНОМИЈА

Нови аутомобили скупљи 30 одсто, половњаци 21 одсто: Чекање на испоруку из салона до шест месеци

Нови аутомобили у Србији скупљи су у просеку око 30 одсто, а половњаци 21 проценат у односу на прошлу годину. На испоруку четвороточкаша из салона возачи и даље чекају од три до шест месеци, а иста ситуација се очекује и наредне године.
Sputnik
Генерални секретар Српске асоцијације увозника возила и делова Александра Граовац каже да је до септембра продато 22.209 нових путничких аутомобила. Она истиче да је од почетка године први пут забележен значајан раст потражње за еко-возилима, те да су регистрована 124 електрична четвороточкаша. То је, како додаје, 121,43 одсто више него у истом периоду лане. С друге стране, удео аутомобила на дизел и бензин у укупном броју продатих се смањује.
„У првих девет месеци ове године тржиште нових возила је у паду за 4,24 процента у односу на прошлу. Исти је тренд и у окружењу и на читавом тржишту Европе, али је ту проценат пада значајно већи, од 15 до 20 одсто, истиче Граовац.
На нашем тржишту су и даље, како каже, најпродаванији модели „Шкоде“, а следе „Фијат“ и „Тојота“. Она указује да је закључно са августом увезено 92.653 половњака.
Према речима Милана Белина из исте организације, не очекује се стабилизација тржишта ни у 2023, јер ће се и даље чекати месецима на испоруку возила.
Белин наводи да се ништа неће побољшати догодине ни када су цене у питању, јер све утиче на ауто-индустрију. А поскупели су, како додаје, енергенти, транспорт, репроматеријал, руда, челик, алуминијум, пластика... Према његовој оцени, део потрошача се због дугог периода чекања на испоруку новог возила преоријентисао на куповину коришћеног аутомобила.
„Али ни њих нема довољно. Мања понуда нових возила се одражава и на половне, а такође, и они прате тренд раста цена четвороточкаша“, наводи Белин.
Слично оцењују ситуацију и на порталу „Половни аутомобили“. Како истичу, половњаци у Србији у просеку имају за 21 одсто вишу цену него лане, поскупљења ће се наставити, а стабилизација се очекује тек у 2024. години.
„У односу на 2020. раст цена је 29 процената. Скупљи половњаци резултат су пандемије која је донела несташицу микрочипова неопходних за нове аутомобиле, као и дешавања у Украјини. Мање нових возила утицало је и на понуду коришћених, па тако и на цене“, наводи Романа Таков.
У Србији се, како наводи, највише купују половњаци произведени између 2005. и 2010. године. Она истиче да је 80 одсто продатих коришћених возила старије од 10 година, због ниже платежне способности.
„Према нашим истраживањима, четвртина купаца тражи половни ауто од 3.000 до 5.000 евра, затим од две до три хиљаде, а тек онда од 5.000 до 7.000“, каже Таков, пишу Новости.
ЕКОНОМИЈА
Из аутомобила ће ускоро нестати делови на које су сви навикли – да ли ће нам недостајати?
ЕКОНОМИЈА
Ценe половњака отишлe у небо, поскупљењу се не назире крај
ЕКОНОМИЈА
Крај ере дуге 48 година: Један од најпопуларнијих аутомобила одлази у историју због електрификације
Коментар