У „Групи ГАЗ“, која је још 2014. године започела производњу и продају „газеле некст“ у Турској, кажу да размишљају о производњи у Србији.
„Ми анализирамо потенцијал српског тржишта ауто–компоненти и отворени смо за узајамно корисну сарадњу са српским компанијама, али је у овом тренутку преурањено говорити о замени турских фабрика“, рекли су за Спутњик у прес–служби „Групе ГАЗ“.
Рогозин, додуше, ниједног тренутка није ни споменуо „ГАЗ“, али је рекао да постоји шанса да „Автоваз“ и „Камаз“ преселе своју производњу ауто–комоненти из Турске у Србију. Према његовим речима, Влада Русије разматра ту могућност.
„До сада су се те компоненте за возила производиле у Турској. Верујемо да је српска индустрија способна да их произведе. То ће, такође, дати озбиљан финансијски допринос српској привреди“, рекао је Рогозин, истичући да ће Русија на тај начин у Србији добити озбиљног партнера.
Да ли ће заиста доћи до реализације тог посла још је неизвесно, а према неким најавама све би требало да буде прецизирано већ на пролеће, приликом посете руског премијера Дмитрија Медведева Србији.
Српски премијер Александар Вучић је рекао да би Србија у наредном периоду требало да размотри да ли српска индустрија може да производи делове за руске аутомобиле „Камаза“ и „Автоваза“, нарочито у делу који су пре санкција Москве покривале турске компаније.
Добри односи Русије и Турске су се знатно покварили након што је Турска крајем новембра прошле године оборила руски бомбардер Су–24 у Сирији. Анкара је одбила да упути извињење, а Москва је одговорила економским санкцијама према Турској, што је отворило простор за још већу и чвршћу сарадњу Русије и Србије.
Српска страна тренутно разматра које би домаће фирме могле да праве ауто–компоненте и ауто–делове за Русе, а спомињу се фабрике као што су: „Тигар“ из Пирота, „Прва петолетка“ из Трстеника, „Трајал“ из Крушевца, „Крушик акумулатори“ из Ваљева, „Застава тапацирница“ из Крагујевца и многе друге.
Још крајем новембра, када је оборен руски авион Су–24 у Сирији, руски специјализовани портали и часописи о аутомобилизму, писали су о томе да су руски произвођачи аутомобила спремни да своју производњу пребаце из Турске у неку другу земљу, у случају да Русија уведе санкције Анкари.
Било је говора и о томе да Русија разматра ембарго на увоз ауто–делова и ауто–компоненти из Турске, али до тога није дошло.
Међутим, руска царина после догађаја у Сирији појачала је мере провере на робу која стиже из Турске, због чега је дошло до застоја испорука ауто–компоненти руским произвођачима.
Примера ради, унија „Автоваза“, „Реноа“ и „Нисана“ увози из Турске око 200 врста ауто–делова.
Ипак, крајем децембра руски произвођачи су успели да нормализују испоруке из те земље, али у случају да избију нови проблеми припремају алтерантивне схеме набавки.
„Автоваз“ је један од лидера аутомобилске индустрије у Русији — до 2014. години произвео је 28 милиона возила, док је највећи руски произвођач теретних возила „Камаз“ произвео више од два милиона теретњака.