„Она уопште није мој тип“, рекао је у интервјуу за телевизију Еј-Би-Си познати амерички дизајнер Том Форд, објашњавајући зашто неће креирати за будућу прву даму Меланију Трамп. Уз констатацију да његови модели не одговарају типу жене каква је некадашња успешна манекенка, а сада супруга новоизабраног председника Америке, Форд је ипак признао да је присталица демократа и да га је веома узнемирио пораз Хилари Клинтон на изборима.
За Мишел Обаму је креирао хаљину у којој се појавила на вечери са краљицом Елизабетом II у Бакингемској палати и то му је, како је рекао, била част.
И француска дизајнерка Софи Теле, која је одевала Мишел Обаму, најавила је да неће креирати за Меланију Трамп. Не само да се није либила да каже да то ради у знак протеста, него је чак позвала и друге дизајнере да следе тај пример.
Како је објаснила, реторика расизма, сексизма и ксенофобије коју је промовисао Доналд Трамп у предизборној кампањи противна је начелима по којима она живи, а то су поштовање различитости, личне слободе и супротстављање дискриминацији. Свет, међутим, није обавестила да ли јој је, осим те реторике, некад засметало и бомбашко дељење правде широм света на амерички начин које су демократски упражњавали и Клинтонова и Обамина администрација.
Њен позив на бојкот за сада није дао резултате.
За разлику од њих, чувени Томи Хилфигер је оценио да дизајнери треба да буду поносни што могу да креирају одећу за прву даму Сједињених Америчких Држава Меланију Трамп.
И Каролина Ерера, којој је недавно у Њујорку уручена награда за 35 година успешног рада у модној индустрији, желела би да креира за Меланију Трамп.
„Наравно да желим, за прву даму ове земље хоћу, наравно. Част је облачити прве даме“, рекла је Ерера чије је моделе носила и Мишел Обама.
Модним зналцима није промакло да су током кампање жене у оба табора водиле љуту модну битку. За Хилари Клинтон су се отимали водећи дизајнери света и водећи модни стручњаци. Подржали су је „Вог“, Марк Џејкобс, Дона Каран, Дијана вон Фурстенберг.
Али су и Иванка и Меланија, ћерка и супруга Доналда Трампа, имале своје јаке адуте, између осталих, креаторку Роксанду Илинчић и модну кућу „Александар Маквин“. Оно што би виделе на Иванки и Меланији, жене су одмах пожелеле да купе. Тако је после Републиканске националне конвенције у Кливленду у Охају, у јулу ове године, продаја модела који је носила Меланија експлодирала. А носила је хаљину познате српско-британске креаторке Роксанде Илинчић, чије моделе су, између осталих, понели и војвоткиња Кејт Мидлтон и Мишел Обама.
Зато не чуди изјава креативног директора познате модне куће „Москино“ Џеремија Скота да Меланија одлично изгледа, зна да носи одећу и да је креатори ипак неће бојкотовати.
Наравно, зна он добро да је висока мода више од крпица, велики бизнис и велика могућност утицаја на широк слој становништва.
Модна индустрија је један од пет најпрофитабилнијих сектора у свету, неки сматрају да дође одмах иза нафтне индустрије. Генерише приближно једну шеснаестину укупне светске потрошње. Само у САД годишње обрне више од 16 милијарди долара. У свету се то мери десетинама милијарди. И у време највеће светске економске кризе у Немачкој је имала профит већи од 11 милијарди евра. Текстилна индустрија запошљава око 75 милиона људи.
На најновијој Форбсовој листи најуспешнијих бизнисмена, чије су компаније оствариле највећи профит у претходној години, 11 људи из света моде зарадило је више од 34 милијарде долара. Сам Ралф Лорен осам милијарди.
Отуда је сасвим разумљиво да политика и висока мода „помешају осећања“, па и британски „Индипендент“ закључује да ће, свидело се то неком или не, Меланија Трамп бити добро прихваћена у модним круговима. Као прва дама САД њен имиџ ће постављати будуће трендове које ће многи пратити.
А будућа становница Беле куће мудро ћути. У њен модни избор за сада се нико се не меша, чак ни политика. Није јој сметало да на финалној председничкој дебати понесе креацију истог Ралфа Лорена који је јавно подржао конкуренцију, на другој дебати појавила се у Гучијевој кошуљи, док је на првој била у хаљини са потписом Долче Габана. Не само да је одржала лекцију из моде, у чему се слажу они који су позвани да то оцењују, већ и лекцију онима из високе моде који су се послужили ниским политичким ударцима.
Ти ниски ударци, по оцени Маринка Умичевића, извршног директора бањалучке фабрике обуће „Бема“, која је Трамповој даровала два пара обуће још док је трајала кампања, само говоре о њима.
„Ништа се у свету не дешава случајно и ти модни креатори су они које финансирају одређена група људи, организације… То су обични плаћеници“, каже Умичевић за Спутњик.
„Али то ће им се обити о главу“, сматра извршни директор баљалучке фабрике обуће у чијим белим салонкама Меланија Трамп можда и ушета у Белу кућу. Писмом је захвалила „Беми“ на „прелепом поклону и писму које је добила“, истичући да су јој њиме указали велико поштовање.
А на различите изјаве великих модних креатора имала је само један коментар:
„Бићу веома традиционална прва дама. Моји узори су Бети Форд и Џеки Кенеди.“