Тај потез црногорских комшија шокирао је Хрвате, који већ годинама покушавају да постану кључни представник НАТО-а у региону. Међутим, стање Ратног ваздухопловства Хрватске не иде на руку остварењу таквих амбиција званичног Загреба.
Денис Крнић, војни коментатор из Сплита, за Спутњик каже да је чињеница да је хрватска војна авијација у лошем стању.
„Као што је познато, Хрватска је направила ремонт својих ’мигова 21‘ у Украјини и тај потез није се показао као пун погодак, јер авиони јесу ремонтовани, али ми и поред тога немамо пуне способности тих авиона. Као што је рекао садашњи министар одбране Хрватске, али и бивши, ту су се појавили одређени докази и индиције да су неки ’мигови‘ ’склепани‘ из разноразних делова неких других ’мигова‘ разасутих са свих страна света. Дакле, на папиру је 12 авиона, али мислим да укупна исправност тих авиона не прелази број од њих пет. Дакле, ремонт авиона у Украјини се показао као лоша одлука, то је нажалост опште позната ствар и о томе се код нас прилично писало у медијима. У тим околностима помало је било очекивано да се Црна Гора, ако већ жели да јој неко надзире небо, окрене рецимо Италији или Грчкој“, објашњава Крнић.
Међутим, напомиње наш саговорник, такође је добро познато да се Хрватска тренутно налази у поступку набавке нових борбених авиона.
„По свему судећи то ће бити један добар западни авион, а након што ти авиони дођу у Хрватску и постигну пуну борбену способност, верујем да ће можда бити могуће разговарати и са Црном Гором, као и можда са Босном и Херцеговином и Албанијом да Ратно ваздухопловство Хрватске пружа одређене услуге ’ер полисинга‘“, оцењује Крнић за Спутњик.
Подсећања ради, Војна полиција Хрватске прошле године спровела је велику истрагу о авионима МиГ 21 који су купљени и ремонтовани у Украјини.
Загребачки „Јутарњи лист“ писао је, између осталог, да су у истрази утврђене многобројне неправилности и да се озбиљно сумња да је у том послу исплаћен мито.
„Према информацијама из истраге, криминалистичка служба Војне полиције досад је утврдила да су на авионима које је Хрватска купила од Украјине ’прекуцани‘ серијски бројеви и да они не одговарају документацији авиона, ни бројевима који се наводе у уговору о ремонту, као и да уграђени делови авиона не одговарају пратећој документацији авиона. Истрага је показала да су авиони купљени од Украјине старији него што пише у документацији, наводно четири до пет година“, навео је тада тај лист.