Русија ни следеће године неће моћи да представи своју војну технику на британском авио-салону „Фарнборо“ — организатори те манифестације саопштили су да су донели одлуку која је у складу са ембаргом Европске уније на увоз и извоз руског наоружања.
У Државној думи Русије оценили су да се треће по реду одустајање „Фарнбороа“ од излагања руске војне технике, као и 2014. и 2016. године, може оценити као покушај мешања у руска економска питања и као пример нелојалне конкуренције.
Федерална служба за војно-техничку сарадњу саопштила је да жали због британске одлуке, уз опаску да Запад „само страхује од конкуренције“, док аналитичари истовремено указују на све снажније изливе русофобије у земљама Запада.
Нова степеница у лошим односима
Војно-политички коментатор „Политике“ и аутор Спутњикове емисије „На нишану“ Мирослав Лазански сматра да је у питању само још једна степеница у заоштравању става званичног Лондона према Москви.
„За мене је ово чак изненађујуће, с обзиром на то да је премијерка Тереза Меј пре десетак дана рекла да односе са Москвом треба ’ресетовати‘. Ово ускраћивање могућности руској ваздухопловно-космичкој индустрији да се представи на традиционалном сајму у Фарнбороу можда је и нека врста осветољубивости због ефикасности и сјајних резултата руске авијације у Сирији. Она је тамо показала сву своју прецизност, моћ и снагу и није искључено да сада Британци не желе да главна ’звезда‘ манифестације у Фарнбороу буде неки руски СУ-35с или СУ-34, или ТУ-160, односно најновија верзија тог стратешког бомбардера. А они би сигурно били главне звезде тог аеронаутичког салона“, каже Лазански.
Руски авиони увек хит на сајму
Наш саговорник додаје да је годинама обилазио и Фарнбороу и Бурже, и да су у то време „мигови 29“ и СУ-27 увек привлачили огромно интересовање публике.
„Руси, односно Совјети су тада на тим сајмовима склапали добре послове, а сада се руска авијација потврдила у Сирији, постоје велике наруџбине за руске авионе и вероватно Британци, мотивисани конкурентским разлозима, не желе да Москви пруже, такорећи, ’бесплатан излог‘, односно могућност да руско оружје додатно промовише, а поготово у домену ваздухопловно-космичке индустрије, и то на територији Велике Британије! Они, дакле, гледају како да угуше конкуренцију“, закључује Лазански.
Одговор Москве — на Максу
Руски авиони се све боље продају, велике су наруџбине, поготово за СУ-35с и СУ-34, каже наш саговорник. То Британцима јако смета и, вероватно вођени комерцијалним разлозима, али у одређеној мери и разлозима политике, решили су да покажу да су верни савезници Америке и зато су опет забранили учешће руске авијације на том сајму.
„Али не брините, Русија може адекватно да им одговори на следећем салону ’Макс експо‘ у Москви, буквално реципрочним мерама. Може да нареди да никакав британски ваздухопловни производ тамо не може да нађе своју позицију, иако Британци авионе одавно више не праве самостално. Рецимо ’јурофајтер‘ се прави у кооперацији са осталим европским земљама“, каже Лазански.
На питање Спутњика у којој мери су овакви скупови уопште значајни за авио-индустрију, поготово војну, за коју се обично сматра да има сопствене „канале продаје“, који не зависе претерано од тржишних услова, Лазански каже да упркос томе што многи тврде да се ту не склопи пуно послова, изложбени салони су места где се успостављају контакти, опсервира се све што је изложено, али и где се размењују писма о намерама и склапају предуговори. Буде ту некад послова у вредности од неколико милијарди долара што, каже Лазански, уопште није наивно.
„Од функционера до шпијуна“
„Нико не би организовао ту врсту манифестације ако не рачуна на неку одређену добит. На сајмовима тог типа срешћете све могуће типове људи, од бизнисмена, преко представника војне индустрије свих земаља света, функционера министарстава одбране, унутрашњих послова, великих корпорација, до новинара, дипломата, шпијуна… То су сјајни догађаји, а оно што је сигурно јесте да су руски авиони тренутно најтраженија роба у свету. То је поготово важно сада, у тренутку када се амерички Ф-35 показао као јако лош — има пуно проблема у одржавању и коришћењу, док је СУ-35с тренутно заиста светска звезда. Он се по многим категоријама приближава авионима пете категорије, мада још није пета категорија, али можемо рећи да је ’четири плус-плус‘, ако не и више“, тврди Лазански за Спутњик.
Има, подсећа Лазански, неколико разлога због којих су Британци сигурно још одавно решили да убудуће по сваку цену спречавају Русе да се појављују на салону у Фарнбороу.
Руски став многи знају да цене
„Не заборавимо да су руски авиони и даље јефтинији од западних и да је то такође веома привлачан моменат при склапању послова, пре свега код њихове куповине. Али са друге стране, Русија никада не условљава продају својих авиона никаквим политичким уступцима или разлозима, већ чисто комерцијалним. Поред тога, Руси нуде једну врсту сигурног одржавања, сигурног ремонта, и земље попут Индије, Кине и других земаља то умеју да цене. Све већи број руских авиона присутан је и на тржишту Африке, имате их и у Јужној Америци… Ја, заправо, овај британски потез видим као једну врсту страха од конкуренције, а руски авиони су, наравно, велика конкуренција западним авионима“, закључује Лазански.
Организатори сајма у Фарнбороу су, иначе, посебно нагласили да ће, као и у претходне четири године, упркос забрани излагања војних летилица, своје производе моћи да представе руски произвођачи цивилне технике, између осталих „Иљушин“, „Иркут“, „Ростех“, „Сухој“, „Хеликоптери Русије“, компанија „Волга-Дњепар“…
Подсетимо, руска делегација 2014. године није могла да уђе у Велику Британију јер су им, како је тада објашњено, због догађаја у Украјини, отказане визе, а прошле године компанија „Ростех“ и друге руске корпорације су, због антируских санкција, на том сајму имале могућност да изложе само цивилну продукцију.
Иначе, прва изложба авио-технике у Фарнбороу одржана је далеке 1948. године, а Совјетски Савез, односно касније Русија, редовно су се налазили на листи излагача пуне три деценије, од 1984. до 2014. године.