Војни савет Ваздухопловних снага земље је већ одобрио овај план. Планови су изузетно амбициозни: за 15 година фактички створити нову врсту трупа. Колико је то реално имајући у виду тренутно стање у Оружаним снагама и економску ситуацију?
Запад ће помоћи
У документу се углавном говори о пренаоружавању тактичке авијације. Огромна већина расположивих возила је крпљена неколико пута, израђена је још у совјетско време и већ одавно је спремна за отпад. Украјинске власти планирају да потроше рекордних 200 милијарди гривна (7,5 милијарди долара по тренутном курсу) на обнављање флоте. Треба имати на уму да је читав војни буџет Украјине за 2020. годину нешто више од 100 милијарди гривна.
Ипак, у наредне две године Кијев ће расписати тендер за испоруку вишефункционалних ловаца 4++ генерације. Руске опције се, наравно, не разматрају. Заинтересовани су за амерички Ф-16 „Фајтинг фалкон“ и шведски JAS 39 Грипен. Наглашава се да возило мора бити универзално, способно да замени како ловце, тако и фронтовске бомбардере. То ће постати једина врста авиона у борбеним јединицама тактичке авијације која ће, према плану Кијева, уштедети ресурсе.
До 2025. године Ваздухопловне снаге Украјине очекују да ће добити прву серију од шест до дванаест возила за пробне операције, обуку пилота и земаљског особља. До 2030. године планирају да пребаце две бригаде тактичке авијације на нове ловце, преносећи осам до дванаест авиона годишње. До 2035. године Ваздухопловне снаге Украјине требало би бити у потпуности реформисане и пребачене на нову технику. Састојаће се од четири бригаде тактичке авијације, четири пука извиђачких и ударних беспилотних летелица, бригаде транспортне и специјалне авијације, као и бригаде за обуку.
За земљу која одавно „плива у дуговима“ све ово изгледа као научна фантастика. Поред тога, концепт развоја Ваздухопловних снага подразумева потпуни прелазак на западну ратну опрему. А то значи да ће предузећа за ремонт авиона у Украјини, која одржавају совјетску технику, остати без посла. Поред тога, велико је питање да ли ће западне земље желети да имају било шта са Украјином.
Петро Порошенко је неколико година молио Вашингтон за противтенковске ратне системе „Џавелин“ и ипак је добио малу серију, коју би, према условима испоручиоца, требало чувати у западном делу земље, далеко од линије фронта. Ти Ф-16 су много сложенија и скупља техника и не могу себи да их приуште ни државе које су много богатије од Украјине. Није баш јасно ко ће тачно савладавати савремене ловце, ако је просечно време летења украјинских пилота само 20-25 сати годишње.
На крају, није јасно како Кијев намерава да продужи животни век постојећих авиона, који би требало да остану у функцији до завршетка наоружавања.
Неисправни авиони
Према подацима аналитичког листа „Милитари Баланс“, Ваздухопловне снаге Украјине имају 80 ловаца Су-27 и Миг-29, 14 фронтовских бомбардера Су-24, 31 авион Су-25 и око 50 хеликоптера. Врло скромни показатељи. Свежу технику Ваздухопловне снаге Украјине добијају годишње по кашичицу и имају великих проблема са модернизацијом старе технике.
„Украјина има веома скромне капацитете за спровођење ваздушних операција“, наведено је у последњем издању „Милитари Баланс“.
„Наоружање углавном чини техника произведена у СССР-у. Одбрамбена предузећа користе совјетске материјале, и њихова материјална основа је застарела и дотрајала. Ако се ситуација не побољша у блиској будућности, украјинске ваздухопловне снаге могу постати неспособне за борбу“.
Жалосна ситуација са потенцијалом за модернизацију одбрамбене индустрије Украјине јасно је приказана скандалом који је избио између Украјине и Хрватске у марту 2016. године. Загреб је са Кијевом склопио вишемилионски уговор о поправци седам ловаца МиГ-21 и продаји пет половних авиона.
Новац је добијен и изгледало је да је посао завршен. Али након што су ловци предати Хрватској, испоставило се да само три авиона могу полетети. У авионима су цурели резервоари за гориво, радари нису радили, на труповима су се назирале пукотине. Испоставило се да су Украјинци током поправке користили старе делове за поправку авиона који су одавно ван употребе у другим земљама бившег Совјетског блока и које је Кијев купио по повољним ценама.
Очигледно је да Украјина има исти однос према поправци и модернизацији сопствених авиона. Током вежбе „Чисто небо“ у близини Виница, 16. октобра 2018. године, срушио се ловац са два места Су-27УБ. Погинуо је украјински пилот и амерички војник који је био на месту другог пилота. Узрок катастрофе је била техничка неисправност авиона. Ако Кијев већ на вежбама са „западним партнерима“ користи неисправне ловце, о ситуацији у борбеним јединицама је застрашујуће и размишљати.
Провера у сукобу
Тест снаге за Ваздухопловне снаге Украјине био је сукоб у Донбасу. И ову проверу пилоти Украјине нису прошли. На почетку сукоба авијације се много користила, али због великих губитака од узвратне ватре, Ваздухопловне снаге Украјине су готово у потпуности престале да лете изнад побуњеничких подручја. О томе какав су пакао милицајци приредили украјинским асовима, сведоче сами официри Оружаних снага Украјине.
„Навигатор је повикао да је видео две ракете како улазе у реп“, сетио се командир посаде Су-24МР потпуковник Евгениј Булацик. „У ствари, било их је четири. Видео сам како једна ракета упада у замку. Све се завршило тиме да су три ракете погодиле лажне топлотне циљеве, али испоставило се да је једна била паметна и погодила је отпозади са леве стране авион (касније су по остацима схватили да је то била „Стрела“). Осећај је био такав као да су маљем ударали по авиону, одмах је почео да се дрма. Неколико делова се запалило, схватили смо да је контрола оштећена, али мотори су радили без проблема, што значи да би лет требало да се настави. Некако смо стигли до аеродрома и слетели. Успели смо да спасемо авион“.
За неколико месеци ратних акција због паљбе са земље Украјина је изгубила 10 авиона и 11 хеликоптера. Огромна већина авиона је оборена из преносног противавионског ракетног комплекса и тешких митраљеза. Најозбиљнији губитак Ваздухопловне снаге Украјине су претрпеле 14. јуна 2014. године. При слетању на аеродром Луганска из ватре са земље срушио се транспортни авион Иљушин Ил-76. Погинуло је свих 49 војника у авиону, укључујући и 9 чланова посаде.
„Украјинске Ваздухопловне снаге су се показале као слабо обучене и нису у стању да се прилагоде, да се побољшају током унутрашњег асиметричног сукоба који се наставља у југоисточним регионима земље“, кратко су експерти британског часописа Ер Интернешнел 2015. године прокоментарисали резултате ваздушне борбе у Донбасу.
Уништено наследство
Жалосно стање авијационе индустрије и Ваздухопловних снага Украјине је резултат континуиране деградације која траје од распада СССР-а. За време хладног рата, Украјина је била на челу одбране Совјетског Савеза против НАТО блока. Тамо је послата најбоља и најсавременија авијациона техника и одлично обучени официри-пилоти.
Украјина је од СССР добила скоро хиљаду и сто авиона, укључујући 300 ловаца Су-27 и МиГ-29, 200 фронтовских бомбардера Су-24, 50 авиона Су-25, око 900 хеликоптера и чак 19 надзвучних стратешких носача ракете Ту-160. У квантитативном смислу, војна авијација Украјине је 1992. година била одмах после САД, Русије и Кине, а у Европи је засигурно била на првом месту.
Земља је имала на десетине конструкторских бироа и предузећа за поправку авиона, развијену мрежу аеродрома и војних база. Међутим, новој Украјини ово није било потребно. У року од две деценије она је све распродала и оставила да рђа скоро читаво совјетско наслеђе. Садашње ваздухопловство Украјине је само бледа сенка њене некадашње снаге. И мало је вероватно да ће бити могуће обновити ваздухопловство куповином западне технике за новац којег нема и не изгледа ће га бити.
Прочитајте још:
- Пентагон потврдио: Украјина створила услове за нови пакет војне помоћи
- Да ли је „Нептун“, нова украјинска ракета, претња Русији
- Украјинска војска планира базу у Азовском мору, план представљен Зеленском