Шта тресе Марс: На Црвеној планети откривени потреси какви до сада нису забележени

CC0 / Unsplash/Planet Volumes / Планета Марс
Планета Марс - Sputnik Србија, 1920, 05.04.2022
Потреси, који никада раније нису примећени, забележени су на Марсу захваљујући примени нових техника. Научници сматрају да је најбоље објашњење за те потресе вулканска активност.
Спутњик и РТ - цензура  - Sputnik Србија
ВАЖНО ОБАВЕШТЕЊЕ

Због учесталих хакерских напада и ометања сајта Спутњик Србија и наших канала на Фејсбуку и Јутјубу, све вести пратите и на каналу Спутњик Србија на Телеграму и преко мобилне апликације која ради неометано, а коју можете преузети са овог линка, а видео садржај на платформи „Одиси“ (odysee.com), као и на платформи „Рамбл“ (rumble.com).

Нова научна открића указују да је Марс далеко од мртве планете, пошто испод његове прашњаве, неплодне површине, постоји значајна сеизмичка активност.
„Сазнање да је Марсов омотач језгра и даље активан, од суштинске је важности да разумемо како је та планета еволуирала. Може да нам помогне да одговоримо на фундаментална питања о Сунчевом систему и стању Марсовог језгра, плашта и еволуције магнетног поља које више не постоји“, каже геофизичар Хрвоје Ткалчић из Аустралијског националног универзитета.

Марс није „мирна“ планета

Научници су дуго веровали да је Марс „мирна“ планета унутар које се ништа не догађа. Црвена планета има веома слабо магнетно поље, а планетарна магнетна поља генеришу унутрашње силе, као што је ротирајућа, конвектна (која размењује топлоту или масу унутар саме себе) и електрично проводљива течност која претвара кинетичку у магнетну енергију.
Недостатак магнетног поља указује и на мањак активности унутар планете, што је веома важно, јер магнетно поље може да значи разлику између живота и смрти. На Земљи, магнетно поље нас штити од космичке радијације која би могла да уништи живот. На Марсу, ниво те радијације је знатно виши, иако је удаљенији од Сунца, пише „Сајенс алерт“.
„Сав живот на Земљи је могућ због Земљиног магнетног поља и његове способности да нас штити од космичког зрачења. Без магнетног поља, живот какав знамо једноставно не би био могућ“, каже Ткалчић.
Међутим, иако Марс нема магнетно поље, сонда „Инсајт“ коју је послала НАСА, на Црвеној планети је забележила на стотине потреса, захваљујући чему је начињена мапа унутрашњости Марса.
Ткалчић и његов колега Веиђа Сун из Академије наука Кине, трагали су за потресима који су се „провукли“ непримећено у подацима „Инсајта“. Успели су да открију 47 сеизмичких догађаја из региона Cerberus Fossae – система пукотина у тлу које су настале када су раседи који су раздвојили Марсову кору.