НАСА: Невидљиво чудовиште је на слободи, јури свемиром огромном брзином /видео, фото/

© Фото : Youtube/NASA Goddard/PrintscreenУметнички приказ одбегле црне рупе
Уметнички приказ одбегле црне рупе - Sputnik Србија, 1920, 09.04.2023
Невидљиво чудовиште јури кроз међугалактички простор свемира огромном брзином. Научници сматрају да је та чудовишна црна рупа „побегла“ пошто су се две галаксије спојиле пре 50 милиона година.
Црна рупа чија је маса 20 милиона пута већа од нашег Сунца јури свемиром остављајући за собом 200.000 светлосних година дуги траг новорођених звезда, што је двоструко више од величине наше галаксије, Млечног пута, тврде астрофизичари са Универзитета Јејл у научној студији објављеној у часопису „Астрофизикал џурнал летерс“.

Невидљиво чудовиште јури међугалактичким простором

„Невидљиво чудовиште је на слободи, јури међугалактичким простором тако брзо да би, да је у нашем Сунчевом систему, стигло од Земље до Месеца за 14 минута“, објавила је НАСА, чији је свемирски телескоп Хабл снимио одбеглу црну рупу која иза себе оставља звездани траг.
Иако се може претпоставити да црна рупа гута звезде испред себе, снимци са свемирског телескопа Хабл показују да то није случај. Уместо тога, црна рупа, која је од Земље удаљена 7,5 милијарди светлосних година, улази у гас испред себе, подстичући стварање звезда дуж уског коридора.
„Мислимо да видимо траг иза црне рупе на којему се гасови хладе и могу да формирају звезде. Дакле, гледамо стварање звезда које прате црну рупу“, рекао је Питер ван Докум са Универзитета Јејл, вођа истраживања.
Траг који прати црну рупу протеже се до галаксије из које она потиче
На почетку трага налази се изузетно светао чвор јонизованог кисеоника. Научници верују да је гас у њему доживео шок и да се загрејао услед кретања црне рупе и сударања са гасом, или је у питању радијација са спољашњег диска црне рупе.
„Гас се на том месту загрева због суперсоничног, сударања великом брзином са црном рупом која се креће кроз њега. Како то тачно ради, није нам познато“, каже Ван Докум.

Откривено случајно

Научници су ово свемирско чудовиште открили случајно, посматрајући звезде у оближњој галаксији звезданог патуљка.
Научници верују да је одбегла црна рупа последица вишеструког судара супермасивних црних рупа, те да су се прве две галаксије спојиле пре око 50 милиона година, а црне рупе у њиховим средиштима ротирале су се једна око друге у бинарном систему.
Потом, када се појавила трећа галаксија с властитом црном рупом, све три су се помешале, што је довело до стварања хаотичне и нестабилне конфигурације. Једна од црних рупа вероватно је тада добила импулс од друге две и била је избачена. Док је одбегла црна рупа полетела у једном смеру, две преостале највероватније су остале у бинарном систему и кренуле су у другом смеру. Научници верују да се то и види на телескопским снимцима, будући да се на другој страни галаксије може видети свемирски објекат који личи на бинарни систем две црне рупе.
Која је тајна Сатурнових прстена, погледајте у емисији „Маша и“