00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ДОК АНЂЕЛИ СПАВАЈУ
16:00
60 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
17:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
ОРБИТА КУЛТУРЕ
Кад ликови из романа одлуче да убију писца
16:00
120 мин
МИЉАНОВ КОРНЕР
Очекујем експлозију медаља у атлетици, Ивана није рекла последњу реч
20:00
60 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
Навали народе: Украјина на распродаји
21:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920
РУСИЈА
Најновије вести, анализе и занимљивости из Русије и Заједнице независних држава

Како је пропао амерички покушај убиства руског мегапројекта на Северу

© Sputnik / Maksim Blinov / Уђи у базу фотографијаАрктик СПГ 2
Арктик СПГ 2 - Sputnik Србија, 1920, 02.04.2024
Пратите нас
Покушај Сједињених Држава да „убију“ руски мегапројекат „Арктик ЛНГ-2“ и да потисну Русију са тржишта гаса није успео. Прва фаза пројекта је пуштена у рад, а руски експерти истичу да ће тo створити основу за даљи развој Северног морског пута, који ће опет постати алтернатива Суецком каналу.
Процењен на 21 милијарду долара, овај пројекат се сматра једним од кључних пројеката и у оквиру Северног морског пута, најкраће морске руте која повезује Азију и Европу. Очекивања су да ће се теретни промет Северним морским путем већ ове години повећати на око 40 милиона тона.
Игор Јушков, експерт Финансијског универзитета при Влади Русије и водећи аналитичар Фонда за националну енергетску безбедност, убеђен је да ће Северни морски пут наставити да се развија.
Прошле године промет роба Северним морским путем износио је рекордних 36,25 милиона тона, а до 2035. планирано је повећање на 220 милиона тона годишње.
„Пре свега, по Северном морском путу превозе се производи који се производе на нашем Арктику. То укључује пројекат ‘Јамал ЛНГ’ - пројекат за течни природни гас. Гас се производи на Јамалу у течном стању, односно хлади се на температури до минус 162 степена, утовара се на танкер и извози се. Ово је сада главни пројекат, с обзиром да се преко њега извози више од 20 милиона тона од укупног обима од око 36 милиона. У близини су и нафтни пројекти – ‘Новопортовско налазиште’, а ‘Гаспром њефт’ одатле извози нафту“, каже стручњак.
Јушков наводи да је сада пуштена прва линија "Арктикa ЛНГ-2" капацитета 6,6 милиона тона годишње. До краја 2026. планирано је пуштање у рад још две линије, свака са сличним производним капацитетом. Другим речима, овде је реч о изградњи три технолошке линије за производњу течног природног гаса, а користиће богато налазиште гаса Утренеје, на полуострву Гидан, на Јамалу.

Американци покушали да угасе „Арктик ЛНГ-2“

„Новатек“ је планирао да почне да испоручује гас на тржиште из прве линије у децембру прошле или почетком ове године. Покретање друге фазе очекивало се током 2024. године, треће - 2026. године, али су у јесен 2023. Сједињене Државе уврстиле „Арктик ЛНГ 2“ на листу санкција, тврдећи да се борба против руског извоза нафте и гаса води искључиво из политичких разлога како би се смањили приходи руског буџета због украјинског сукоба.
Међутим, јамалски пројекти за производњу течног гаса имају велике пореске олакшице и немају тако велики значај на руске приходе, што говори о томе да се Сједињене Државе боре против руских постројења за производњу течног гаса јер их доживљавају као конкуренате.
„Све те приче да уводе санкције како би Русија променила своју спољну политику, како Русија као држава не би имала пара - све су то потпуне глупости, а они једноставно чисте тржиште и ослобађају га за своје фирме. 'Арктик ЛНГ-2' добио je пореске олакшице, јер је пројекат сложен, скуп, a да би се спровео дате су му те олакшице, што значи да не плаћа већину пореза 12 година или до одређене акумулиране производње. То јест, Русији је тренутно свеједно да ли ће он бити заустављен, у смислу буџетских прихода. Стога је чиста лаж да они врше притисак на Русију из наведених разлога. Они на то гледају као на комерцијални пројекат, који желе да уклоне са тржишта да би одстранили непотребну конкуренцију на тржиштима природног гаса“, каже Јушков.
Експерт подсећа да је Вашингтон претио да ће да „убије“ руски мегапројекат „Арктик ЛНГ 2“, што управо говори о жељи САД да потисну Русију са тржишта гаса.
„Ставили су га под најстроже санкције, забранили сваки контакт с њим, али упркос томе прва фаза је завршена, а сада се завршава и друга фаза - сва опрема је већ испоручена у Русију и монтира се, тако да ће се градити најмање две фазе, а тренутно све зависи од танкера. Неопходно је обезбедити извоз производа овог пројекта“, каже Јушков.
Према његовим речима, „Новотек“ сада преговара како би коначно добио бар део од шест танкера које је специјално за овај пројекат направила Јужна Кореја, која се сада због санкција плаши да их испоручи.
Још 15 танкера било је наручено да се направе на руском Далеком истоку у сарадњи са јужнокорејским бродоградитељима, али се Кореја повукла 2022. године из тог пројекта, иако су три танкера готово сасвим завршена.

Северни морски пут као алтернатива Суецком каналу

Јушков сматра да ће Кина бити главни купац руског гаса из пројекта „Арктик ЛНГ-2“, јер има снагу да игнорише америчке санкције, као што то чини куповином нафте из Венецуеле и Ирана.
Највећу штету од америчких санкција трпи Европа. Ствари су врло једноставне - мање руског гаса значи више америчког. Мања конкуренција међу добављачима значи веће цене за купце. Осим тога, транспорт америчког гаса је скупљи од руског. Дакле, такве санкције ће нанети штету, пре свега, европској економији.
У сваком случају, стручњаци истичу да би потенцијални успех „Арктика ЛНГ-2“ могао да послужи као подстицај за даља улагања у сличне пројекте.
Јушков такође оцењује да ће „Арктик ЛНГ-2“ допринети развоју Северног морског пута, а да ће временом тај „пут“, дужине око 5.500 километара, постати алтернатива преоптерећеном Суецком каналу. Између осталог, Северни пут је за 40 одсто краћи од транспортне руте кроз Суецки канал и има низ предности. Између осталог, та рута је безбеднија због ескалације напетости у региону Суецког канала, што ствара ризике за превоз робе.
„Све има своје плусеве и минусе. Северни морски пут је много краћи при допремању робе из Европе у Азију, тако да је потребно трошити мање горива, мање времена, а самим тим и изнајмљивање бродова ће бити јефтиније. С друге стране, помоћ ледоломаца је потребна за значајан део године, а осигуравајућа друштва ће продавати скупље осигурање...“, резимирао је Јушков.
Ипак, како је закључио експерт што се више буде развијала инфраструктура Северног морског пута, то ће имати више конкурентских предности.
Погледајте и:
Владимир Путин у Пекингу - Sputnik Србија, 1920, 18.10.2023
РУСИЈА
Путин позива свет да заједно развијају Северни морски пут /видео/
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала