„Посаде на вежбама су, по правилу, мешовите, што значи да их чини један руски и један српски пилот. Када сам разговарао са једним од руских командира посаде, он је српске колеге окарактерисао као добро обучене летаче. Такође је рекао да је руским пилотима тешко да створе потпуну слику о српским пилотима, а да је од њих чуо да имају релативно мало сати налета. Оно што морамо да схватимо јесте чињеница да је то и логично — српски пилоти не учествују у борбеним дејствима, а уз то немају ни велики број борбених авиона, иако је, као што знамо, Русија сада помогла модернизацију српског Ратног ваздухопловства. То што руски пилоти пролазе сложенији курс борбене обуке је такође сасвим логично, с обзиром на то да учествују у војној операцији у Сирији. С друге стране, вештине које су стекли у Сирији користе се за стварање новог програма за обуку руских пилота“, рекао је Пинчук за Спутњик.
Са руским експертом смо разговарали поводом спекулација које су се појавиле у медијима да су наводно Руси били шокирани неприпремљеношћу српских пилота због година старости и малог броја налета које су имали.
Пинчук истиче да су руски летачи говорили похвално о квалитету српских пилота.
„Генерално, од руских пилота нисам чуо ништа лоше о Србима. Напротив, само лепе ствари. Било је истакнуто да недостатак технике или мање сати лета никако не утиче на њихов квалитет у испуњавању задатака. То се тиче и српских пилота МиГ-29 и пилота Ми-8“, навео је Пинчук.
Војни новинар и експерт за руску авијацију Светозар Јокановић подсећа да је током одржавања првих војних вежби БАРС у Астрахану руски командант био љут због новинарске констатације да су „српски пилоти на обуци“, рекавши да српски пилоти нису дошли да уче и да су знања руских и српских пилота „једнака“.
„Командант је говорио бираним речима о гостима из Србије, свестан историје југословенског и српског Ратног ваздухопловства и страхота кроз које је оно прошло. Желео бих да истакнем да се руска страна увек према нама односила са поштовањем“, додао је Јокановић.
Он је истакао да вежбе БАРС имају за циљ размену искустава између пилота двеју земаља.
„Пре свега, ниједан БАРС, па ни овогодишњи, није замишљен као курс обуке за наше пилоте већ се на тим вежбама проверава способност руских и српских пилота да изводе заједничке акције кроз одигравање различитих сценарија. И ове вежбе су, као и оне у претходне две године, завршене успешно. А ако говоримо о обуци наших пилота, онда бих могао да кажем да је обука перспективнијих српских пилота у руским ваздухопловним центрима, какав је и центар ’Липецк‘, нешто што тек можемо очекивати у будућности“, рекао је Јокановић.
Он истиче да нико не спори да је потребно значајно повећати налет наших пилота, а да би, у најкраћем року, у процес обуке требало уводити младе пилоте.
„Та преобука ће да кошта много јер наши пилоти сада директно са ’супергалеба‘ Г-4 прелазе на МиГ-29. Некада се на тој обуци штедело тако што су бирани искуснији пилоти МиГ-21, а то данас више није могуће. Јасно је да што пре будемо повећали број авиона МиГ-29 у оперативној употреби, пре ћемо почети са преобуком. С друге стране, тачно је да је наш досадашњи налет премали, али то је, пре свега, последица малог броја расположивих авиона које смо досад имали. У таквим условима ми нисмо могли да спроводимо ни нормалну тренажу постојећих, а да не говоримо о обуци младих пилота. Тек када пристигне уговорена количина резервних делова и када коначно пристигли ’мигови‘ уђу у потребу, можемо говорити да су се створили услови за неки нормалан развој наше ловачке авијације“, додао је Јокановић.
Експерт оцењује да је сарадња руских Војно-ваздушних снага и српског Ратног ваздухопловства увек била на високом нивоу.
„Иако се наш годишњи налет никада, па ни данас, није могао поредити са руским, Руси су увек уважавали наше пилоте и односили се према њима са поштовањем. Отуда се и најзначајнија вежба српских и руских пилота зове ’Братство авијатичара Русије и Србије‘, односно БАРС. Иначе, БАРС, који је досад одржаван у Астрахану, Батајници и у Липецку, најзначајнија је серија вежби које је српско ваздухопловство имало са неким страним ваздухопловством за последњих неколико деценија. Од изузетне је важности да се те вежбе и наставе“, закључио је Јокановић.